Používáme cookies

Záznamy cookies nám pomáhají zlepšovat naše stránky. Využíváme je také k analýze návštěvnosti a cílené reklamě. Podrobnější informace najdete na straně zásady ochrany osobních údajů.

ZPĚT
rozsvítit web
zhasnout web

aktuality a tipy

aktuality a tipy

aktuality a tipy

aktuality a tipy

aktuality a tipy

Bývalou textilní fabriku v Nuslích proměnil v chrám světel. Petr Hák navrhl pro značku LIGHT WORKS industriální showroom

7/10/2022

Kdysi to byl zdevastovaný industriální prostor, kde se proháněl vítr. Vdechnout mu nový život nebylo vůbec snadné. Dnes bývalá textilní továrna ve Vlastislavově ulici 11 v Nuslích prázdnotou nezeje. Jako první si její výjimečnosti všiml Eugen Maletič, respektovaný odborník na osvětlení, jehož společnost Delta Light Czech byla na nuselské adrese v roce 2004 prvním nájemníkem. O deset let později zde svůj světelný domov našla také firma jeho dcery Sáry LIGHT WORKS, jejíž portfolio tvoří šest prémiových značek, které jsou lídry v designovém osvětlení na evropském trhu.

„Byla jsem ještě dítě, když rodiče prostory našli přes inzerát. Nic tady nebylo, jenom sklady,“ vzpomíná na dobu počátku nového tisíciletí Sára, která kouzlu světla propadla stejně jako její tatínek. „Jak jsem se od malička rodičům smála, že jsou tím postižení, tak nyní spolupracuji s tátou a jsem na tom úplně stejně. Kamkoliv vejdu, vnímám světlo,“ přibližuje.

Pro svou profesi a vášeň si Maletičovi nemohli vybrat lepší místo k podnikání. Puristická stavba navenek ohromí svou architektonickou čistotou. LIGHT WORKS sídlí v přízemí a kolemjdoucí na první pohled upoutá bílá fasáda s jednoduchým neonem, který signalizuje, že pokud hledáte světelnou adresu, jste tu správně. Showroomu dominuje prostorová velkorysost, vysoké stropy, v jeho levé boční části zaujme nika připomínající světelnou knihovnu od architekta a designéra Petra Háka nebo nová galerie v patře, která je jeho aktuální novinkou. Ve skladových prostorách zákazníky nejčastěji překvapí repasované původní parkety z dob první republiky, které v kontextu s industriální halou působí až atypicky.

Kretschmerova textilka a průmyslový půvab Nuslí

Stavbu z dusaného betonu údajně postavenou podle návrhu architekta Antonína Frice koupil v roce 1917 novopacký továrník Otto Kretschmer. Původně šlo o fabriku na výrobu optických sklíček, kterou Kretschmer nechal přebudovat na pletárnu. To, že stála v Nuslích, nebyla náhoda. Tato pražská čtvrť byla ve dvacátých letech jedním z největších developerských projektů hlavního města. Pozemky patřily středostavovským rodinám, které si nechávaly dle návrhů hlavního nuselského architekta Václava Řezníčka stavět domy na přání. Mísí se tu funkcionalismus a kubismus s domy postavenými v duchu neorenesance.

Otto Kretschmer se z Malé Strany do Nuslí přestěhoval dvacet let po koupi fabriky a vedl ji do začátku druhé světové války, než přešla pod německého správce. Textilní tradice jeho rodu oficiálně sahá do roku 1620. Sám byl absolventem liberecké textilní průmyslovky a z rodiny také posledním členem, který se oboru věnoval. Podle jeho vnuka a současného majitele objektu byl Otto Kretschmer nejen zdatným obchodníkem, ale v podnikání mu výrazně pomohl i přesun z venkova do Prahy, stejně jako první světová válka. Na frontě se totiž ponožky hodily všem.

Po náletu na Prahu v únoru roku 1945, kdy jedna z bomb zasáhla i Nusle, se Kretschmerova rodina z obav raději přestěhovala na venkov. Zde Otto Kretschmer 7. května 1945 zemřel. Po únoru 1948 události nabraly rychlý spád. Během dvou týdnů museli Kretschmerovi jakožto „bývalí lidé“ opustit prostory a jejich továrna byla znárodněna. Podle vzpomínek Kretschmerova vnuka rodiče doma o situaci nikdy nemluvili. Brali ji jako uzavřenou věc. Ostatně i on dlouhou dobu netušil, že budova, kolem které pravidelně v dobách normalizace chodíval, patřila jeho dědečkovi.

Objekt získala rodina Otty Kretschmera zpátky po dlouhých soudních tahanicích v roce 1996. Proces oprav probíhal pozvolna a velmi opatrně. Trval patnáct let. V současné době zde sídlí patnáct firem s pestrým portfoliem a lidé tu spolu vycházejí dobře. To je ostatně pro současného majitele zásadní, stejně jako život, který se sem po dlouhých letech vrátil.

Zákazník a dobré vztahy jsou klíčové

Dobré vztahy a obklopení se fajn lidmi, aby šla práce, jak má, potvrzuje i spolumajitelka LIGHT WORKS Sára Maletičová. Její tým je malý a tvoří ho stálý kolektiv. „Myslím, že je to určitá filozofie, kterou tady zavedl právě můj tatínek. Peníze jsou jedna věc, ale my tu práci děláme proto, že nás baví a máme z ní radost. Je důležité umět lidem vhodně poradit tak, aby se jim v interiéru žilo dobře. Zákazníkům se snažíme rozšířit obzory, radíme jim, kam se jaká světelná atmosféra hodí, jaké světlo zvolit k jídelnímu stolu, kde si například děti také hrají. Nasměrujeme i ty, kteří nejsou naší cílovou skupinou. Myslím, že tento přístup nás odlišuje i od konkurence,“ říká.

Eugen Maletič, tatínek Sáry, přednáší mimo jiné na Vysoké škole uměleckoprůmyslové, a tak není divu, že do nuselského showroomu v rámci seminářů zaměřených na problematiku osvětlení zavítají i studenti architektury. „Osvětlení je nedílnou součástí interiéru. Můžete vytvořit dokonalý prostor, ale když vyberete špatnou barvu světla, která jeho kvalitu nepodtrhne a vlastně ho zabije, je to strašná škoda. Proto klientům říkáme, jak je podstatné přemýšlet nad tím, pro jaké účely je světlo využíváno. Můžete přijít z práce a prostor vás zrelaxuje, nebo vám naopak energii ještě ubere,“ myslí si Maletičová.

To, jak jsou vztahy uvnitř firmy důležité, dokazuje i spolupráce s architektem a designérem Petrem Hákem, který byl kdysi studentem pana Maletiče. „S Petrem se známe dlouho. Řekla bych, že tehdy ještě nebyl tak známý, ale měl velmi zajímavé nápady. Navíc je to vřelý a milý člověk. Děláme společné projekty, teď jsme třeba dokončili velký hotel v lázních Poděbrady,“ říká Sára. Pro přestavbu showroomu byl proto Petr před čtyřmi lety jasnou volbou, stejně jako pro vytvoření expozice LIGHT WORKS na Designbloku před dvěma lety.

Světlo a prostor

Zadání ze strany LIGHT WORKS bylo jednoduché. Uklidit prostor a nechat mluvit světla. Každý světelný kus má svůj box, aby zákazník viděl, s jakou intenzitou svítí, zda jde o žluté nebo bílé světlo, jaké vrhá stíny nebo zda vytváří zajímavé efekty. Světelná plejáda renomovaných značek jako Marset, Bega, Fritz Hansen, Zafferano nebo DCW pak dle Petrova návrhu evokuje pocit útulné knihovny.

„Hodně mě poznamenal, ale hezky, podvědomě, takovým nenásilným způsobem,“ vzpomíná na Eugena Maletiče jako pedagoga Petr. „Určitými věcmi se pak při práci už nezabýváte a děláte je automaticky. Důležité je umět si představit, jak bude daný prostor vypadat ráno, v poledne a večer. Jak bude působit, jaká bude atmosféra. S touto myšlenkou ho pak už navrhujete konkrétně. Jsou svítidla, která svítí jenom dolu, jiná zase nahoru. Jde o rozdíly, které z daného místa vytvoří místo úplně jiné,“ dodává designér.

To, co se mu ve spolupráci s firmou LIGHT WORKS daří, je vytvářet interiéry pomocí kombinace různých typů a vlastností světel. „Jedna věc je, jak svítidlo vypadá, a druhá mnohem podstatnější, jak svítí. A někdy podvědomě, jindy vědomě hledáte vhodná řešení. Hodně svítidel je dekoračních, to znamená, že nejde o to, jak svítí, ale jak vypadají, což není případ Delty ani Marsetu. V tomto případě se bavíme o světelných objektech, kde se atmosféra dotváří jinými prvky nebo kombinací s jinými druhy svítidel. Na Deltě je třeba zajímavé, že se jí dají hezky vybavit jak prostory veřejné, tak i ty soukromé,“ přibližuje Hák.

S odstupem čtyř let, kdy studio LIGHT WORKS prošlo vizuálním omlazením značky i výraznou proměnou showroomu, se zdá, že je konečně hotovo. Portfolio prezentovaných značek je rovněž kompletní. Práci na společných projektech si chválí i Petr. „Jsou velcí profesionálové. Na trhu jsou bezmála dvacet let a jejich showroom má stále vysokou úroveň. Mám pocit, že když se prostor nechá dýchat, tak funguje sám o sobě. Možná tím svou práci shodím, ale myslím si, že ať tu ve výsledku umístíte cokoliv, bude to vypadat vždycky dobře,“ říká o výjimečném prostoru i neformální profesní spolupráci s LIGHT WORKS Petr Hák.

No items found.
související svítidla
No items found.